Hidup Bersama

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Sabar Je Lah...

Minggu nie ramai tul pesakit @ waris pesakit yang de perangai pelik2 datang hospital. tak kisah la sama ada admit wad @ discharge patient.. tapi yang aku paling xbleh blah kes petang tadi. Memang buat kitorang serabut.. tapi lastly, cam hampeh...

Aku & officemate aku terima satu call daripada hamba Allah nie tanya pasal sorang patient. bila kitorang semak memang nama die xde admit wad pun hari nie. last admit pun tahun 2007. pastu aku ingat dah tutup kes sebab patient yang diorg cari nie xde. so aku pun xde nak fikir ape2. tup - tup 15 min pastu aku dapat lagi call tanya pasal patient tu, aku bgtau lah patient tu memang xde admit & sebelum nie pun memang dah ada relative call tanya pasal maklumat pesakit tu. aku suggest dia call tanya kecemasan kat mana patient tu sebab kot2 la patient tu xadmit wad & tengah terima rawatan kat sana. so, budak tu pun bukak la citer.. tadi die ade dapat call daripada hospital bagitau yang mak die di arahkan masuk wad petang nie jugak. so, budak tu pun xtanya wad mana, sape yang call ke.. pastu duk tanya2 kat kaunter aku. aku pun dengan rasa kesian call lah sume wad tanya de x mak budak tu masuk wad. satu2 wad aku ngan member aku call.. padahal masa tu kaunter tengah ramai pesakit. tapi sebab die risau kat mak die kan.. so kitorang usahakan lah. risau gak kalau patient hilang cam nie. pastu tengah cari2 de plak abang budak tu call pejabat aku, nak marah2 sebab xbleh detect mak die kat mana. nak je aku carut kan mamat tu.. tapi nasib baik la xterkeluar daripada mulut aku. nak je aku sound, yang korang bijak sangat suh mak korang tu g sepital sorang2 xberteman pasal pe? sekarang bila ilang nak salahkan pihak hospital plak.. ingat pesakit kuar masuk sepital nie 3 4 orang ke??? kalau aku sound org tu, nanti masuk plak nama aku kat e-aduan.. huhuhu..

Pas cari kat wad xde, aku tergerak hati call Pegawai Khidmat Pelanggan (operator) nak tanya sape yang mintak call no budak tu. pas dah tau sape call, kami pun call balik orang yang call budak tu. rupe2nye staff nurse tu suruh mak cik tu tunggu anak die datang sbb nak masuk wad. tup2 pas call anak die a.k.a budak tu bila staff nurse g balik kat mak cik tu mak cik tu hilang. gelabah die mencari sampai ke surau. 1 hospital die pusing.. kesian staff nurse tu.. 

Aku pun suruh budak tu call hp mak die, hp die xde bateri.. aku pinjam charger kawan aku pi chargekan hp die.. pastu die call xdapat. aku rasa mak budak nie dah balik rumah.. lari dari nak masuk wad la.. tapi die mati2 cakap mak die xlarat nak jalan.. xpandai naik bas.. pastu die bagitau kitorang yang bapak die dah bising2 kat depan (kaunter kecemasan), cakap kuat2 buruk2kan hospital.. konon cuai lah sebab bini die kat mana xbleh nak tau. pastu aku suruh budak nie jumpa lah staff nurse yang call die.. so, budak tu blah la.. tanpa ucap terima kasih.. macam xde ape2 yang berlaku..  hisshhh.. sungguh la kurang sopan.. kami nie kelam kelibut tolong die cari mak die.. last2 die bleh buat bodo je.. macam xde ape2 jadi.. pe jenis orang la macam nie..

Lepas sejam senyap je, aku pun call la wad staff nurse tu balik, nak follow up pasal mak cik tu.. risau wei, dah la tengah hujan lebat.. mane lah mak cik tu pegi hujan2 macam nie buat orang risau.. pastu staff nurse tu bagitau aku yang mak cik tu dah de kat umah masa anak2 die datang kecoh2 kat hospital. pastu staff nurse tu cakap kat aku, " relative die kenapa xnak tanya elok2.. kenapa suami mak cik tu nak marah2 pihak hospital sedangkan isteri die lari dari hospital & menyusahkan kami nak cari die.. bila hospital salah tau je nak complaint, tapi bila jadi kes patient yang susahkan pihak hospital macam mana? kita je yang nak kena sabar? ". Aku cuma boleh ketawa pastu cakap sabar je lah kak.. tapi dalam hati rasa sebak & sedih ngan perangai manusia2 sekarang nie.. macam dah xde iman pun ade.. 

teringat plak aku ayat member aku " kerja ngan kerajaan nie macam kerja dalam ketakutan, takut kene complain.. bila dah macam tu.. mana datangnye rasa seronok ngan kerja "

Pe pendapat korang??

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...