Hidup Bersama

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

like sejuta kali !!!!


like dalam hati je.. sebab tak ada butang like pun...

kata - kata ustaz kazim nie sangat terkesan di hati aku..

sangat setuju dengan ayat beliau..

*wink.. wink.. wink..


Madah berhelah di pagi Isnin...

Selamat pagi korang..

Tetiba rasa nak bermadah berhelah plak pepagi buta nie.. hehehehe...

Sebab 'rajin' nak menaip maka, aku pun print screen je lah ye..

Untuk kaum adam.. renung2kan lah.. 

Untuk kaum hawa... betul tak ayat nie...

Mesti kaum2 ibu senyum je.. 

Jangan marah ye kaum2 adam sekelian.. 

Sharing is caring.. 


p/s : cepat kirim ayat nie kat 

Sibuk ke buat2 sibuk...

Hai korang...

Sorry lah sebab dah lama rasanya aku tak update blog.. bukan tak ada story nak share.. tapi semenjak ade app whats up ngan wechat nie.. banyak plak masa yg dihabiskan kat sana bergossip dengan kawan2 sekolah.. biasalah.. dah berbelas tahun tak jumpa kan?..

Tambahan pulak, encik suami kesayangan aku tak ada.. lagi lah 'sibuk' kehidupan seharian aku.. biasa de lah dia duk bantu aku buat kerja2 rumah.. in fact, die lagi rajin daripada aku yang rajin ikut musim nie.. hehehe... oppsss.. bukan bermakna aku tak buat langsung ye... hehehe...

Ditambah plak ngan order costumer pd goddiebags.. nak buat product bunga telur baru untuk majlis kawin adik aku tahun depan.. tambah lagi dengan banyak nya aku buang masa depan tv tengok citer drama korea.. maka, sikit lah masa aku duk menghadap blog nie.. tapi sebab rindu sangat ngan blog aku nie.. maka terhasil lah entri nie..

Cuma sekarang, ati tgh berbunga2 nak tunggu encik suami kesayangan aku balik.. kitorang nak bt suprise kat zaquan, kitorg cakap ayah die balik 2 hari lagi.. padahal malam kang, sampai lah ayah dia tu.. mesti dia happy sangat.. ye lah.. lebih 2 minggu tak jumpa kan??? Aku?? Biasa2 je lah.. takkan nak citer kot perasaan rindu aku nie.. karang korang sume muntah plak.. hahahha.. 

Ok lah.. sampai ketemu lagi di entri akan datang..


Terima kasih sebab sudi singgah ke blog aku yang tak seberapa nie.. 


Nie pun dah pagi.. tapi aku still tak boleh tido.. esok keje.. huhuhu...

Sedey!!!!!

Konflik Syria petanda akhir zaman


Nazmi menunjukkan hadis Rasulullah yang menceritakan tentang keistimewaan negara Syam.

KEMATIAN rakyat Syria mencecah 200,000 orang dalam tempoh lebih dua tahun kebangkitan rakyat ketika pemerintahan Presiden Bashar al-Assad dikatakan lebih dahsyat berbanding kematian yang dicatat di Palestin ketika negara itu ditawan Israel.


Kekejaman itu membuka mata banyak pihak sehinggakan tragedi Syria bermandi darah mendapat perhatian ramai termasuk negara berkuasa besar, Amerika Syarikat (AS) yang mengumumkan akan menyerang Syria berikutan dakwaan penggunaan senjata kimia.

Walaupun AS masih berdolak-dalik dengan serangan itu, pelbagai andaian mula timbul kerana terdapat dakwaan menyatakan Perang Dunia Ketiga akan meletus daripada apa yang sedang berlaku di bumi anbiya itu. Tidak kurang juga yang mengaitkan keadaan itu dengan petanda akhir zaman.
Ikuti temu bual wartawan Sinar Harian, NURULFATIHA MUAH dan jurufoto, AZMI ARYANTO bersama pendakwah yang juga pengkaji isu Syria, Ustaz Nazmi Karim.

Kejadian yang berlaku di Syria dikatakan antara petanda akhir zaman. Ada atau tidak nas yang boleh dikaitkan dengan andaian itu?
Petanda akhir zaman memang disebut dalam hadis Nabi Muhammad SAW. Baginda berulang dua kali mengatakan bahawa akan berlaku peperangan besar yang  apabila peperangan ini terjadi, perkhemahan orang Islam paling ramai adalah di sebuah tempat bernama Ghouta Dimashq yang bermaksud kebun besar yang mengelilingi bandar Damsyik di Syria. Nabi kata, di kebun besar ini ada sebuah bandar dikatakan namanya Damsyik, sebaik-baik tempat tinggal umat Islam ketika itu. Ini tanda-tanda akhir zaman. Kalau kita lihat di Syria sekarang ini, kawasan ini jadi tempat paling ramai mujahidin berhimpun. Tempat lain ada ramai juga, tetapi tempat ini yang disebut Rasulullah SAW.

Dalam sebuah hadis lain, Rasulullah bersabda; “Tidak akan terjadi hari Kiamat sehingga kaum Rom turun di kota Amaq (Lembah Antioch, Selatan Turki) dan di Dabiq (dekat Aleppo, Syria). Kemudian datanglah suatu pasukan yang menghadang mereka dari Madinah, yang berasal dari penduduk pilihan bumi. Dan ketika mereka sudah berbaris-baris, maka berkatalah orang Rom, biarkanlah (jangan kalian halang) antara kami dengan orang-orang yang memisahkan diri dari kami (yang masuk Islam) untuk kami perangi. Maka kaum Muslimin berkata, Demi ALLAH, kami tidak akan membiarkan kamu memerangi saudara-saudara kami. Dan ketika mereka (Al-Mahdi serta para pengikutnya) telah sampai di Syam, keluarlah Dajjal. Dan ketika mereka sudah bersiap-siap untuk berperang, mereka berbaris dengan rapi. Tiba-tiba, ketika waktu solat sudah masuk, turunlah Nabi Isa Ibn Maryam a.s.” (Riwayat Muslim dari Sayidina Abu Hurairah RA).
Wallahua'lam, berdasarkan hadis itu, jika benar Amerika Syarikat serang Syria, mereka akan masuk kawasan itu iaitu di pesisiran laut. Kalau betullah ia berlaku,  maknanya tentera Perjanjian Pakatan Atlantik Utara (Nato) dan Rom ini akan masuk ikut ke pantai menyerang seluruh Syria. Nabi kata, ALLAH akan menghantar tentera mujahidin dari bandar Damsyik akan bergerak menuju ke Dabiq dan berlaku peperangan nanti di sana. Jadi kebanyakan peperangan akhir zaman itu akan berlaku belah-belah negara Syria dan Syam.

Kenapa tumpuan diberikan kepada negara di sebelah Syria?
Mungkin ada beberapa faktor. Dari segi kawasan, ia strategik dan kedudukan geografi Syria menyambung hubungan darat antara Syria dengan Eropah, Afrika dan Asia. Kedua, Nabi Isa AS akan turun di Syria berdasarkan hadis Rasulullah SAW. 

Baginda bersabda Nabi Isa AS akan turun di Menara Putih sebelah timur Kota Damsyik. Jika dilihat pada gambarnya, ia bukan menara masjid, tetapi sebuah pasar lama di dalam sebuah kota lama. Di sini ramai orang Kristian. Mereka juga sudah tahu perkara ini dan bersiap-siap untuk sambut Nabi Isa AS. 
Sebab itu bumi Syria jadi tumpuan ramai termasuk orang berfahaman Syiah, Kristian, Yahudi, selain orang Islam sendiri. Turut menjadi tumpuan kerana Imam Mahdi akan menyambut turunnya Nabi Isa AS di Damsyik seperti yang pernah disebut dalam hadis Rasulullah bahawa Nabi Isa akan turun di Menara Putih itu ketika solat Subuh dan disambut oleh Imam Mahdi.

Apa yang berlaku sebelum Imam Mahdi muncul?
Sebelum turun Imam Mahdi, Nabi Muhammad SAW kata, akan berlaku pembunuhan tiga orang anak khalifah yang mana mereka berebut harta karun di Kaabah, Mekah. Saya tidak pasti apa yang direbutkan itu, tetapi ketiga-tiga mereka tidak berjaya. Maka berlakulah fitnah yang besar antara orang Islam sendiri, sehingga muncullah Imam Mahdi.

Imam Mahdi adalah keturunan Nabi Muhammad SAW dan namanya sama seperti nama nabi, Muhammad bin Abdullah. Beliau akan muncul di Makkah apabila fitnah kuat melanda dan dibai’ah antara bucu Kaabah dengan makam Nabi Ibrahim AS. Kemudian. Imam Mahdi akan mengetuai mujahidin bergerak ke Syria. Apabila sampai di Syria, masa itu Dajjal sudah keluar dan memang tujuan utamanya hendak melawan Dajjal. Apabila Nabi Isa AS turun, tugas utama baginda ialah untuk membunuh Dajjal.

Pada masa itu, Dajjal sudah mengelilingi dunia untuk merosakkan orang Islam dan mengkafirkan orang sehingga akhirnya Nabi Isa AS kejar Dajal sampai di satu tempat bernama Bab Luddin di Palestin. Di situlah akan dibunuhnya Dajjal. Dajjal apabila tengok Nabi Isa AS itu, dia jadi cair macam batu garam yang disirami air.

Keadaan yang berlaku di Syria ketika ini, seolah-olah mengikut skrip iaitu hadis Nabi?
Ya, memang betul mengikut skrip. Nabi sebut akan berlaku peperangan besar, sekarang ini berlaku perang di Syria. Ramai orang tak tahu sebabnya. Kebangkitan di Syria berlaku pada Mac 2011. Puncanya sekumpulan kanak-kanak sekolah rendah di sebuah bandar bernama Dar’a. Kanak-kanak ini conteng dinding sekolah dengan perkataan 'Ash-sha’ab yurid isqaat an-nizam' bermaksud ‘rakyat hendak jatuhkan kerajaan’. Mereka tulis perkataan itu bukan sebab diajar, tetapi masa itu berlakunya Arab Spring iaitu kebangkitan negara Arab di Tunisia, Yaman dan Mesir. Apabila kebangkitan itu, semua negara ini tulis slogan yang sama iaitu “Ash-sha’ab yurid isqaat an-nizam” ketika berdemonstrasi. Kanak-kanak ini tidak tahu apa-apa.
Polis datang ke sekolah dan mengarahkan sekolah ditutup. Kanak-kanak yang terlibat ditangkap, dipenjarakan dan diseksa. Antara seksaan yang dikenakan ialah dicabut kuku mereka. Keluarga kanak-kanak ini datang ke balai minta anak-anak mereka dibebaskan, tetapi polis kata: “Lupakan anak engkau dan engkau buat yang lain. Ataupun engkau hantar bini engkau di balai polis, kami akan buat bini engkau mengandung lagi sekali”. 
Ayat ini yang saya dengar sendiri daripada orang Syria bercerita ketika kes itu berlaku. Rentetan itu, orang kampung mula keluar berdemonstrasi aman dan itu merupakan kali pertama rakyat Syria buat demonstrasi aman minta anak dibebaskan. Sebelum ini, mereka memang tidak berani lawan kerajaan langsung kerana kerajaan memang amat zalim.

Entah bagaimana, mereka yang berdemonstrasi aman ini pula akhirnya ditembak anggota keselamatan. Ramai yang mati. Peristiwa ini tersebar ke seluruh Syria. Kebetulan, masa itu di negara Arab yang lain sudah berlaku kebangkitan. Rakyat Syria memang tidak fikir untuk lawan kerajaan, tetapi mereka hanya hendak kanak-kanak yang ditahan itu dibebaskan. Itu saja. 
Apabila sudah jadi begitu, mereka pun tidak tahan, maka muncullah Tentera Pembebasan Syria (FSA) setelah enam bulan rakyat Syria ditangkap, diseksa dan dibunuh. FSA merupakan sukarelawan rakyat Syria yang hendak pertahankan maruah dan akidah mereka. Mereka yang mula pertahankan keluarga sendiri daripada kerajaan pimpinan Bashar al-Assad.

Persengketaan di Syria ada kaitan dengan Syiah - Sunni. Dan sebagaimana penerangan Ustaz tadi, ia juga dikaitkan dengan kemunculan Dajjal. Difahamkan, ada hadis menyebut bahawa Dajjal nanti akan diiringi oleh orang Yahudi dari Isfahan, Iran. Apa maksud hadis itu?
Nabi bersabda,  “Dajjal akan diikuti oleh 70,000 orang Yahudi dari kota Isfahan, mereka memakai al-Tayalisah”. ini hadis riwayat Muslim. Al-Tayalisah ialah sejenis selendang yang dipakai orang Iran atau Parsi semasa hendak perang dan sembahyang.

Persoalannya kenapa Nabi kata Dajjal keluar di sebuah bandar di Iran, tidak di Israel atau  Amerika, Rusia atau China? Saya tidak pasti, tetapi jika kita lihat di Iran, ada Syiah di sana. Apabila berlaku kebangkitan rakyat di Syria, negara luar yang mula-mula campur tangan ialah Iran. Masa campur tangan itu, mereka bukan hendak sokong rakyat Syria, tetapi Iran hantar 10,000 tentera dengan penembak hendap.
Pada Mei 2012, saya bersama NGO Muslim Care hantar bantuan kali pertama ke Syria dan kami bertemu dengan seorang ulama Syria di Turki, Sheikh Muhammad Ali As-Sobuni. Beliau berkata; “Kami dulu menyangka Syiah ini saudara kita,  rupa-rupanya mereka adalah sebaliknya. Bahkan, Syiah ini lebih ‘najis’ dan lebih dilaknat daripada Yahudi. Sebab bilangan orang Islam yang dibunuh di Palestin pun tak sama (masih kurang) banding dengan orang Islam yang dibunuh di Syria”. 

 Di Syria yang mendapat sokongan Syiah Iraq, Iran dan Hizbullah dari Lubnan, lebih 200,000 rakyat Syria sudah dibunuh sejak kebangkitan itu. Berbanding di Palestin, hanya berpuluh ribu sahaja yang terbunuh sejak Israel tawan negara itu. Melihat kepada perkara ini, kita pelik kenapa Syiah begini dan benarlah Nabi kata Dajal akan keluar dari Isfahan, Iran.

p/s : subhanallah... sudah bersediakah kita... 

Tarik nafas dan bacalah.. kemudian kongsi lah cerita ini...

Dah banyak kali aku baca kisah ibu & anak nie.. tapi penceritaan penulis blog nie sangat kemas & menyentuh hati aku..

maka.. aku nak kongsikan dengan korang semua..

*************************************

Penceritaan operasi jenayah bukan sekadar statistik semata-mata. Bukan. Jika begitu, tak perlu menyertai operasi, sebaliknya tunggulah statistik tangkapan dan tidurlah nyenyak nyenyak di rumah.
Pernah, saya menyertai satu operasi di Muar, dan kami bertolak dari Johor Bahru kira-kira jam 10 malam dan operasi selesai jam 6 pagi. Kami terus pulang ke Johor Bahru. Sepanjang perjalanan, saya yang memandu sendiri berhenti hampir tujuh kali kerana terlalu mengantuk. 
Berhenti untuk mencuci muka. Bekalan air mineral di dalam kereta berguna waktu ini. Jurukamera sudah nyenyak dibuai mimpi. Ditahankan mata yang bagai digam gam rasanya. 
Pulang ke Johor Bahru, biar bantal memanggil, terpaksa diketepikan. Perlu disiapkan berita yang operasi itu untuk siaran berita tengahari. Bukan mudah. Selesai segalanya, jam sudah hampir 11 pagi. Jam dua pula ada satu lagi tugasan. Begitulah kehidupan. Kais pagi makan petang, jika tak dikais, memang tak makanlah.
Saya lebih cenderung kepada kisah human interest seperti satu operasi yang saya ikuti bersama sahabat sahabat baik di Cawangan Trafik Johor Bahru Selatan yang bersengkang mata tanpa mengira masa membanteras kegiatan lumba haram.


(Lama tak berminum teh setengah gelas bersama sahabat sahabat saya ni. Mungkin mereka sibuk atau kasih dah pudar pada saya. Hahah. Mereka memang membaca blog ini dan saya pasti, mereka akan menghubungi saya selepas ini!)
Antaranya termasuk kisah seorang budak lelaki berusia 13 tahun yang pada mulanya begitu yakin memberi jawapan kepada pegawai serta anggota polis trafik, dia dibenarkan menunggang motosikal oleh bapanya, yang juga pemilik kenderaan itu.


Dia antara yang ditahan dalam satu operasi rutin pada 17 November lalu.


Sebagaimana lazim, pegawai polis bertugas menghubungi ibubapa pelajar itu dan selepas menanti hampir dua jam, akhirnya muncul ibubapanya di tepi jalan Danga Bay.


Dari jauh, tampak si ibu bagai meluru tak sabar sabar untuk tiba ke tempat anak lelakinya berdiri.Si ayah pula berjalan lesu. Waktu tika itu hampir jam empat pagi.
Sebaik tiba di depan anaknya, tanpa lengah si ibu bagai melepas geram terus mencubit dan menampar badan anaknya. Kami terpinga pinga melihatkan situasi itu lantas beberapa anggota polis trafik meredakan keadaan.



Terkedu anaknya yang dua jam lalu, beriya-iya mendakwa ibubapanya sudah memberi keizinan untuk dia menunggang motosikal milik bapanya dan turut dibonceng rakan sekampung berusia 16 tahun.
Ketika cuba ditahan, dia melarikan diri dari sekatan jalanraya dan turut menendang motosikal anggota penguatkuasa yang mengejar mereka!
"Masuk lokap jek encik. Masuk sekolah jahat Henry Gurney. Tak apa, saya rela," tercetus akhirnya luahan hati si ibu sebaik diredakan.
"Aku tak boleh kawal kau lagi. Kat sekolah kau anak murid aku, kat luar aku tak boleh kawal kau seorang. Selama ini kau cakap tak goyang, tak goyang, tengok semua polis ni, tengok. 
"Kalau dahi ni tak sujud pada sejadah, inilah jadinya," berterusan si ibu melepaskan geram bagai sebuah drama realiti di depan hampir 50 pegawai dan anggota polis serta anggota Rela yang turut bersama-sama dalam operasi itu.
 

Suasana menjadi sunyi dan hanya kedengaran suara si ibu. Semua memerhati. Semua bagai menyokong tindakan si ibu. Mat mat rempit lain yang ditahan sebelum ini sibuk berbual sesama sendiri turut kaku melihat adegan itu. Mungkin timbul keinsafan dalam diri mereka?
"Dia cakap, ibu keluar, saya cakap malam minggu jangan keluar. jangan, jangan. Tak tengok kat TV (orang kena tangkap)," luah si ibu dan suaranya beriring nada kekesalan.


"Bila kita marah, dia cakap nak rompak rumah orang. Tak kurang ajar punya anak? Sampai hati kau jadi anak macam ni. Budak sekolah pukul 10 duduk rumah," kata si ibu lagi dan kali ini nada sudah berselang kesedihan. 
Tatkala itu, sudah mula mengalir airmata si ibu. Si anak hanya tunduk kaku, tak seperti tika selepas ditahan dua jam sebelum itu, ceria, beriya iya. 
Si ayah tak mampu nak berkata kata. Mungkin sudah puas dileteri anaknya itu. Mungkin sudah kering airmata si ayah memikirkan kedegilan anaknya tika dia keluar mencari rezeki buat kesemua anaknya.
Bagi meredakan keadaan, seorang pegawai polis, Inspektor  Mohd Lail Fajiri Ab Halim yang mengetuai operasi itu, mencelah.
"Kami akan charge (tuduh) dia lari dari sekatan jalan," kata Mohd Lail tegas.
Mungkin mendengar penjelasan ringkas Mohd Lail itu, tercetus luahan si ibu lagi.
"Kat rumah berapa kali dia nak tumbuk saya. Sekarang ni apa? Aku ni mak kau. Hari-hari aku doa, Ya Allah jadikanlah anak aku golongan yang baik-baik. Tapi kau apa? Ibu mampus, ibu mampus."


Ketika ini, si ibu mencucuk cucuk perut si anak. Hilang segala kehebatan si anak. Akhirnya ibubapa juga yang datang. Biar marah, kesemua yang menyaksikan bagai mengerti, dia tetap anaknya. Dia tetap darah dagingnya. Mungkin sudah kemuncak kemarahan si ibu. 
"Nanti puan datang ke balai trafik untuk jamin anak makcik," jelas Mohd Lail lagi.
Sambil menjeling marah ke arah anaknya, si ibu dengan cepat menjawab: "Jamin kau? No, no. Ibu tak akan jamin kau, tak ada tak ada," katanya bagai puas, biar malam itu menjadi pengajaran buat si anak yang degil itu. 
Si ibu berlalu pergi. 


Lantas, Mohd Lail mengarahkan anak buahnya untuk membawa pelajar itu ke balai. Tak sempat dibawa, pelajar itu meraung raung menangis mengejar ibunya. 
Sekali lagi kami kaget. Si ibu tak memperdulikan. Kami yang melihat bagai menyokong tindakan si ibu. Biarkan dia rasa. Biar dia serik. Biarkan. Itulah kata hati kami. Kami pun marah. Apatah lagi mendengar luahan hati si ibu di pagi yang bening itu.
Berterusan suara si anak merintih pada ibunya. Semakin jelas suaranya. Si ibu berhenti. Dibiarkan anaknya menangis, meraung di depannya. Direnungnya anaknya itu.
Siapa tak sayang anak. Tentu wanita itu ibu yang baik. Apatah lagi sebagai seorang guru, sifat penyayang tinggi dalam diri mereka. Tampak wajah amarah si ibu sudah bertukar menjadi simpati dan penuh kasih sayang, tatkala si anak menarik narik tangan yang sama mengendong dia ketika kecil, memimpinnya ketika melintas jalan, menepuk nepuk tika mahu tidur.
Akhirnya si ibu mengalah. Dipimpin tangan anaknya ke kenderaan polis. Berdiri kaku si ibu melihat si anaknya di bawa pergi.
Selepas segala proses selesai, saya terserempak dengan si ibu berjalan keluar dari balai beriring dengan bapa pelajar itu. Dan di sebelahnya, anaknya tadi, tangan dipimpin erat, kuat kuat bagai tak mahu melepaskan anaknya itu.
Saya sempat bertegur. Menasihat si anak, jika tak kesian pada diri sendiri, kesianlah pada mak ayah. Kesian mereka berhempas pulas membesarkan awak. Esok awak dah kahwin, awak nak anak awak macam awak?
Tertunduk diam si pelajar itu. Saya tepuk bahunya beberapa kali dan sempat berkata padanya, awak mesti anak yang baik sebab tu awak menangis minta maaf pada mak tadi. Dan sempat saya mengucapkan terima kasih kepada si ibu dan ayah kerana tak putus asa dengan kasih sayang pada si anak yang degil ini. Tersenyum si ayah. Bagai mereda hati si ibu.
Itulah antara kisah kisah kecil yang mahu saya jadikan iktibar untuk kita semua. Kongsilah dengan sesiapa, pada anak anak, pada anak saudara atau mungkin pada diri sendiri. Jahat mana sekalipun, ibu ayah tetap bersengkang mata buat anak-anak. Biar sakit lutut, biar membuai diri dek tak lena tidur, demi anak!
Itu hanya sekelumit. Saya memang mahu berkongsi segala kisah di sini tetapi kadangkala masa tak mengizinkan. Yelah kais pagi makan petang. Kalau tak dikais, mahu tak makan petang nanti kan.

sumber : http://www.crimewatch.my

p/s : duhai anak-anak.. tiada seorang ibu yang mahu anaknya menjadi anak yang jahat.. semua ibu maukan anak mereka menjadi anak yang berguna kepada bangsa, agama dan negara.. anak yang mempunyai akhlak yang indah seperti akhlak Rasullah s.a.w. kalau ibu marahkan kamu.. marah itu untuk kebaikan.. kalau ibu berleter kepada kamu.. leteran itu untuk mengingatkan kamu.. terima lah teguran itu kerana itu tandanya mereka masih sayangkan kita.. sementara mereka masih ada.. janganlah kita terburu-buru mengikut amarah dan nafsu.. kerana kitaran hidup akan berlaku.. satu hari nanti.. kita juga akan berada di tempat mereka.. maukah kita mengalami nasib seperti mereka.. mempuanyai anak yang nakal seperti mana kita yang nakal itu..

nauzubillah...


Tenggelam Timbul?? (^_^) Mood Raya???

hai korang??? apa khabar? masih dalam mood raya?

baguslah.. sebab aku pun masih mencari-cari mood raya yang sama macam masa aku kecik-kecik dulu..

sempena dengan mood aku yang masih dalam mood raya.. aku nak share sikit lah dengan korang ape perbezaan raya dulu dengan raya sekarang menurut pandangan aku lah ye.. kalau pendapat korang lain ke.. korang de pendapat yang ingin korang kongsi.. comment je lah ye.. selamat membaca okey !!!

Kad Raya


dulu : 
Sebulan nak raya dah sibuk beli kad raya.. maklumlah, kena pos awal-awal.. nanti abang posmen nak cuti raya jugak.. tapi ada jugak yang bagi 'by hand' je.. jimat.. dulu macam-macam jenis kad raya ada... yang berbunyi, besar, kecik dan ada yang lagi special kad yang dibuat sendiri.. masa zaman aku sekolah.. aku mesti pilih kad kartun untuk bagi kat kawan-kawan.. lagi kelakar ayat dalam kad tu, lagi best ler kononnye.. hehehe... bila hari raya, pakat duk gantung semua kad raya tu kat dinding rumah.. nanti kawan-kawan datang boleh la baca.. hahahaha...

sekarang :
dah tak ramai dah orang yang hantar kad raya lagi.. sebab setem dah mahal kot (alasan).. lagipun apa ade hal.. sekarang zaman dah canggih.. send je kad elektronik pakai email ke.. facebook ke.. tak pun, hantar je ucapan raya guna twitter.. mudah la sangat kan.. 

p/s : aku pun buat jugak hantar kad raya versi moden.. tapi untuk mak aku tetap kad raya klasik okey..


Lagu Raya

dulu :
lagu raya semua jenis kalau happy boleh rasa nak melompat dengar lagu tu.. kalau yang sedih tu sampai rasa nak guling-guling sebab sedih yang teramat sangat.. macam lagu mamat exist tu.. lagi-lagi kalau bebudak yang nakal.. lagi berair lah mata kan?? lagu-lagu dulu memang feeling abis.. melodi.. lirik semuanya memang best.. semua menusuk jiwa.. kalau dengar lagu raya mesti membuak-buak perasaan nak raya tu kan??

sekarang :
banyak lagu raya yang dah kurang 'feel' rayanya.. kalau ade pun, banyak yang menyucuk telinga.. kurang dah yang menyucuk jiwa.. sekarang ada pulak yang buat lagu gangnam versi raya plak.. erm.. ke laut betul.. tapi ada tempat-tempat yang sangat 'exited' pasang lagu raya.. korang nak tau kat mana? shopping2 complex la.. baru 2 3 hari start puasa pun diorang dah pasang lagu raya.. nak bagi korang mood raya supaya korang seronok nak shopping.. hahahaha...

p/s : aku kalau rindu mak aku atau homesick sangat2.. aku akan pasang lagu raya.. aku pasang lagu yang happy2 je.. kenapa? aku pun tak tau.. tenang je rasa jiwa.. 


Duit Raya


dulu :
Yang ni tak payah cakap la, budak-budak dulu kalau pegi beraya mesti kena makan kuih dan minum air dulu, kalau tak jangan harap la tuan rumah nak bagi duit raya ye.. kalau dapat duit raya 30sen atau 50 sen memang dah bersyukur sangat dah.. seringgit dua? bonus tu.. lagi-lagi zaman rm2 dikeluarkan.. mewah jugak lah sebab orang-orang tua nak tayang diorang ada stok rm2 tu.. hahaha... sampul duit dulu mak cik2 ngan pak cik2 tak kisah sangat.. kalau ada sampul duit yang hebat tu, kira hebatlah.. ade jugak mak cik bagi balut ngan tisu, ngan envelope kecik warna pink.. kalau tak pun..  mak cik bagi duit raya macam salam keruk umah pengantin..

sekarang :
sampul raya dah tempah khas.. nak letak muka korang pun boleh.. tahun nie en suami aku semangat jdt terlebih.. maka semua sampul adalah sampul jdt.. ikut kan je lah.. tapi budak-budak dah tak ramai yang suka keluar rumah beraya dah.. segan katanya.. yang diorang suka duk depan tv je.. mak cik- mak cik sekarang terutamanya yang duk kuarters pastu kerja shift plak macam aku.. kadang-kadang time balik kerja diorang nak datang beraya.. masa tu mak cik nie dah tukar baju selekeh.. maka sesi bagi duit raya je lah kat pintu.. tak payah makan kuih raya dah.. tapi korang rasa lah.. kalau bagi budak-budak sekarang duit raya 50sen, pe diorang akan cakap ye..

p/s : pernah terjadi insiden yang haru raya 2 3 tahun lepas.. aku bagi bebudak masuk raya.. aku bancuh air kat dapur, diorang kebas hp aku atas meja.. terus diorang lari.. fobia wei aku nak bagi diorang masuk kalau en suami aku tak ada.. 


Kuih Raya


dulu :
masuk je bulan puasa, mak-mak dah sibuk belek majalah nak cari resipi kuih raya.. 2 3 minggu nak raya.. sibuk bertukus lumus buat biskut.. malam-malam lepas berbuka, juadah sampingan yang wajib ialah biskut raya reject.. tak pun masa mak-mak bakar biskut, anak-anak berkumpul dekat oven nak tunggu mak bagi biskut reject.. tapi bab yang best sekali.. lepas dah siap.. mak-mak mesti sorok balang kuih, simpan untuk raya katanya.. hahahaha... kuih-kuih dulu yang best antaranya kuih makmur, kuih semprit, dodol, batang buruk, kuih bangkit ngan kuih bahulu.. kalau beraya pun, kuih-kuih nie lah yang paling glamour..

sekarang :
dah nak masuk bulan puasa.. mak-mak semua sibuk duk belek katalog biskut.. kalau ade sample, sibuk merasa sample biskut.. tak kira lah apa jenis nama biskut pun.. semua masuk dalam kategori kuih tunjuk.. alasannya, beli ngan buat sama lebih kurang je kos.. lagi pun mana ada masa nak buat kan.. (macam alasan aku je nie).. hahaha... tapi betullah kan.. sekarang dah ramai yang buat bisnes jual kuih kalau nak raya.. murah-murah plak tu kan.. jimat masa.. betul tak??

p/s : sebab tu lah mood raya dah kurang kot kan?? tahun depan aku nak buat kuih lah.. (^_^)


Buah Tangan


dulu :
kalau nak beraya rumah sedara mara mesti ada bawak buah tangan.. biskut raya ke.. kek ke.. tak pun lauk pauk raya ngan ketupat.. kalau yang lagi best.. siap bawak mangkuk tingkat.. seronok bila yang sikit dapat makan sama-sama.. nikmat woo..

sekarang :
jangan risau dah kalau bab nak bawak buah tangan.. macam-macam hamper dah ada.. kat supermarket.. tempah sendiri.. semua ada.. bergantung pada budget je.. yang paling best bila bos-bos bagi pekerja hamper raya.. bos aku?? dalam mimpi je lah.. kene request dalam budget kerajaan akan datang nie.. kalau tak ada bonus sebulan.. kena bagi bantuan kewangan rm500 + hamper.. boleh?? hahaha.. gurau je.. aku bersyukur dengan apa yang ada.. alhamdulillah...

p/s : kalau lah ada orang hantar hamper besar kat umah aku kan best?? de sape-sape yang sudi.. nanti aku bagi alamat ye.. hahahaha...


Baju Raya

dulu :
baju satu family mesti sama warna sama design.. kebanyakkannya beli satu kayu.. daripada mak sampai anak kecik, sume nak baju sama.. bapak ngan anak lelaki pun mesti sama lah.. lepas shopping kain, pulunlah pergi kedai ke rumah tukang jahit.. duk belek majalah nak design macam mana.. baju kebaya labuh, kebaya nyonya.. kurung pesak johor, pesak gantung.. kurung moden lah.. siap baju nak bubuh kun bahasa kampung aku.. alah lace halus tu.. kalau de 3 4 pasang baju raya tahun tu, dah kira hebat dah.. bangga habis.. termasuklah baju untuk jalan-jalan.. kan??

sekarang :
baju dah macam-macam.. pe plum lah.. jubah moden lah.. abaya lah.. blous lah.. kurang dah orang pakai baju kurung di hari raya.. betul tak?? masing-masing nak melaram sakan.. yang paling best bila baju raya macam nak pergi acara red carpet.. opsss.. jangan terasa pulak ye.. almaklumlah.. selera masing-masing kan.. ada duit boleh la melaram sakan.. kalau tak ada tu redha dan bersyukur lah dengan apa yang ada.. dah tak ramai yang suka beli kain sekayu.. ramai yang beli baju ready made je.. macam aku jugak.. warna tak sama sebijik pun takpe.. janji dalam kategori warna yang sama... hujung-hujung warna pun jadilah ye.. warna ikut tema memang tengah 'in' sangat lah sekarang nie.. kan??


tapi walau macam mana pun berbeza sambutan raya dulu dengan sekarang.. tetap ada jugak adat & tradisi yang tak berubah ditelan zaman.. lauk pauk pagi raya, ketupat dengan lemang tetap ada.. sembahyang raya yang wajib tu tetap ditunaikan.. yang penting.. anak-anak perantau tetap pulang beraya walaupun sibuk.. melawat ibu bapa yang masih ada.. atau menziarahi pusara yang tersayang.. adat ziarah menziarahi, maaf bermaafan tetap diamalkan hingga kini.. alhamdulillah...

zaman berubah.. manusia berubah sambutan juga akan berubah... tapi alangkah indahnya kalau kemeriahan raya itu terus dikekalkan sampai bila-bila.. jangan kerana kita gagal meneruskan adat dan budaya kita.. tak mustahil kalau nanti anak cucu kita tak berminat nak sambut raya.. biarpun sederhana.. kemeriahan raya bersama keluarga itu yang penting..

dalam seronok beraya.. jangan lupa pada yang memerlukan..

'SELAMAT HARI RAYA, MAAF ZAHIR BATIN BUAT SEMUA PEMBACA BLOG INI'


p/s : kredit gambar untuk pak cik google..

testing.. testing...

Hai korang.. saje aku nak testing post entri drpd gadget aku yang tak berapa nak canggih nie..

Handphone??

Brand ape??

Biasa2 je... 

Xpayah tau lah.. malu.. hehehe..

Untuk teaser.. sila tatap wajah arnab angkat aku yg terbaru nie..

Nama die bell.. tapi aku nak tukar jjong kook..

Boleh??

Hahahha...


Siapa Comel?? Aku Comel?? Dia Comel?? atau Si Comel yang Comel???

opsss... jangan marah aku ye.. biasalah.. tajuk mestilah macam gempak.. gempak ke?? boleh lah daripada tak ada.. lama tak menaip entri blog nie.. rasa kekok pun ada.. banyak bende nak share ngan korang.. tapi tak tau lah kenapa.. bila aku tekan new post je.. otak aku blank.. tapi kalau main disney city.. xde lah blank plak ye.. hehehe.. okey no more excuse ye tak..

Comel???

Siapa itu Comel??

Comel tu anak angkat aku.. bukan manusia.. tapi kucing.. aku jumpa Comel kat parking kete hospital masa aku nak balik kerja. masa tu hujan renyai2.. aku nak cepat.. bukan sebab aku takut hujan ye.. aku manusia yang bukan mix kambing yang takut hujan.. cuma parking hospital tu gelap.. pastu aku dengar de suara halus miaw2 kat belakang aku.. jeng jeng jeng.... aku toleh.. takde apa2.. aku pun jalan laju2 lagi.. still bunyi miaw2 tu dekat.. aku pun toleh lagi.. (hahaha... seramm tak??) 

bila aku pandang belakang.. aku nampak anak kucing tengah jalan huyung hayang sampai langgar tayar kereta orang lain masa nak kejar aku.. sedih aku tgk kucing tu..  mula2 aku nak buat tak tau.. tapi aku tak sampai ati nak buat tak tau sebab aku dah tau.. kan??

aku pun takut jugak nak bawak balik.. marah pulak encik suami aku tu.. bawak makhluk yang tak diundang dalam umah.. dulu aku bela arnab pun die macam tak berapa nak redha.. nie kan pulak kucing.. yelah.. korang paham2 lah kucing kan?? suka miaw2.. taik depa busuk sikit.. tapi aku bawak balik jugak.. aku patah balik office ambik kotak A4, buat lubang udara.. ye lah.. kang mati plak kucing tu..

bila aku angkat kucing tu.. ruapa2nya sebelah mata dia tak boleh bukak.. aku mula jatuh kesian yang teramat.. so, aku letak dia dalam kotak.. aku letak kat dalam kereta.. bukan senang ok nak bawak dia balik umah.. duk ngiau2 sepanjang jalan.. yelah.. kene sumbat salam kotak yang gelap.. aku nak bukak lampu dalam kete, kang orang kata aku tgh shooting filem plak babak dalam kete.. hahaha..

maka.. setelah sesi mengayat antara aku & zaquan pada encik suami aku.. dia setuju jaga...

Alhamdulillah.. 

nie lah muka si comel masa aku mula2 bawak dia balik..


sekarang comel dah besar...

masa nie comel merajuk sebab kami tinggalkan die kat umah sehari suntuk.. 

zaquan paksa dia ambik gambar jugak.. comel kan??

zaquan & comel.. best buddy..

kenapa aku tulis entri untuk kucing nie??

sebab sekarang dia sakit..

aku sedih.. sedih sangat.. makin sedih bila Zaquan ayik nangis tengok comel terbaring.. sampai terpaksa mintak discharge daripada klinik.. dr suruh admitted sebab nak pantau dia.. tapi zaquan memang tak boleh nak tinggalkan Comel kat klinik tu.. 

maka....

comel terbaring je dalam sangkar kecik dia nie pas balik klinik.. dr kata biar die rehat dulu.. nak letak dalam sangkar luar takut panas.. menitik jugak air mata aku tengok kucing aktif nie terbaring.. kenapa dengan Comel??? badan die luka kena besi sangkar dia.. biasalah.. kucing aktif.. dia marah sebab aku belai arnab aku depan dia.. pastu aku saja dengki dia.. aku tak sayang dia dah.. tak sangka Comel si kucing nie faham.. dia melompat sana sini.. gesel badan nak keluar.. last2 kene besi pintu sangkar.. luka.. pergi klinik dr dah jahit.. tapi mungkin kesan ubat bius.. kan??

lagi menyayat hati bila tengok zaquan peluk bekas comel.. die cakap nak teman Comel.. nak jaga Comel..

Hati ibu mana tak tersentuh kan??

Aku doakan comel akan pulih seperti biasa..

supaya Zaquan boleh tersenyum.. dan aku ngan encik suami boleh tersenyum jugak..

walaupun comel hanya seekor kucing..

dia juga sebahagian daripada keluarga kami..

get well soon comel..

sob.. sob.. sob...

Muncul Kembali...

Ke mana aku pergi bertapa?

tak ada ke mana pun korang.. aku ade je.. cuma sibuk sikit..

sibuk dan menyebuk..

hahahaha...

memang sibuk sikit sebab tempahan bisnes kecil-kecilan aku nie masyuk sket..

untung??

kaya??

takde maknanya.. aku berniaga bukan sebab nak cari untung ye kawan2.. aku buat tu sume sebab minat.. maka, harga kawan2 sangat berbaloi..

nak diskaun??

jadi lah kawan aku ye.. 

sekarang aku dah buat bisnes baru yang baru nak suam2 air suam..

ape???


aku buat bisnis kek kukus pulak..

macam mana aku bleh terjebak dan menjebakkan diri??

aku akan kupas pada entri akan datang..

wah.. kelas ayat aku..

till then ye korang...

cukup sampai di sini entri pengubat rindu untuk korang...

erk.. ade ke yang rindu aku..


HAHAHAHAHA !!!!!

Rindunya !!!!!!

Hai korang.. semenjak 2 menjak nie aku memang tak ada masa yang mencukupi untuk update blog aku nie.. niat di hati memang ada banyak benda nak share.. tapi masa & keadaan tidak mengizinkan.. 

tapi aku akan cuba publish sume entri yang aku peram kat draf box tu.. hehehe...

harap korang bersabar ye.. 


jangan marah aaaa.... 


Demam.. demam.. dan demam...

Apa khabar korang??? sihat?? alhamdulillah...

aku ngan family aku a.k.a. en suami dengan zaquan bergilir-gilir demam.. dan zaquanlah yang demam paling teruk..

kesian kan...

doakan semoga kami anak beranak akan cepat sembuh...

tapi kan.. cuaca sekarang memang betul2 panas kan???

sampai tonsil aku bengkak 2 kali..

al-kisah zaquan pulak... demam suhu 39.3 sampai menggigil2.. pukul 2.45 pagi aku bagi ubat tak mau surut jugak suhu.. lepas tu die ngadu sesak nafas..

aku pun dengan bersungguh-sungguh suruh en suami aku yang demam tu tolong bawak anak aku turun kat kereta.. nasib baik lah lif dah ok.. klu tak.. mati lah aku nak kelek bujang kecik nie turun naik tangga.. sanggup je aku bagi ubat kat umah je kot.. huhuhu..

alhamdulillah...

sampai hospital sebab denyutan jantung tak ok.. pastu die sesak nafas...

maka MA.. suggest kan zaquan untuk ambik nab.. untuk cairkan kahak dia je.. bukan athsma ye...

setengah jam jugak lah bertapa nak sedut gas tu...

bila boring.. maka aku snap la 2 keping gambar nie...


budak sakit yang sempat tido.. selesa betul...

muka sedih...

get well soon dear !!!!

apa2 pun.. korang yang belum demam tu.. jagalah kesihatan...

jangan main panas...

minum air banyak2...

klu tonsil bengkak.. makan aiskrim..

ok...

selamat menjaga kesihatan ye korang...



Mencari Ketenangan Di Gunung Lang...

Cuci mata dengan keindahan tasik di Gunung Lang, Ipoh nie.. kalau aku pergi Ipoh, msti aku singgah sini...

sebab???

aku rasa ada ketenangan di sini...

tak percaya..

cer datang sendiri...

aku pernah jumpa Mamat Khalid kat sini.. tak tau lah dia datang sebab event atau dia memang selalu datang... tu.. kene lah tanya dia.. 


subhanallah... indahnya ciptaan Allah..

bot untuk ke taman seberang sana...

ikan yang gemuk2..

lagi ikan-ikan...

taman rekreasi..


budak yang gembira...

mee rebus...

ais kepal..



Sukarnya aku melupakan ia....

hai korang!!!!

saje nak kongsi minat terbaru aku...

minat yang kalau bangun tengah-tengah malam pun boleh buatkan aku sanggup untuk on lappy.. teruk??? dah tahap dasat kot...

hahaha...

en suami aku pun de bising jugak.. tapi ketahanan mental aku kan tinggi.. so, ia tidak memberi kesan yang besar terhadap minat baru aku nie.. 

aku pun kadang-kadang cuba untuk melupakan ia.. tapi tak lama...

alah.. aku mula berjinak-jinak ngan benda nie pun sebab nak isi masa lapang.. yelah.. en suami aku tu kan asyik sibuk dengan assignment lah.. exam lah.. tu belum cerita pasal jadual kelas lagi..

sambil-sambil aku online fb tengok gossip bagai.. baik aku layan 'benda' tu...

apakah ia???

taraaaaa !!!!



sila jangan meluat ye.. 

huhuhuhu...



That Winter, The Wind Blows... demam drama korea sudah bermula...

Masa aku buka tv semalam.. tertengok plak cerita nie secara tak sengaja.. mujur dalam 3 min bersiaran.. lepas tu aku kagum dengan latar belakang set pengambaran.. lepas tu tengok2 baju ala vintage gitu.. lepas tu tengok heroin cun sangat.. hero?? ya ampun.. ensem giler.. 

maka...

aku buat keputusan untuk rekod siri nie.. rekod guna apa???

next entri ye kawan2...

pastu aku tengokjalan cerita sangat menarik...

tak sabar nak tunggu minggu depan...

jom sama2 follow nak?? nanti boleh share pendapat korang.. episod demi episod.. hikhikhik..

Jom baca maklumat pasal drama nie yang aku sempat google..


Drama ini mengisahkan seorang anak yatim, bernama Oh Soo (dibawakan oleh Jo In-Sung), yang hidup dalam dunia perjudian selepas kehilangan cinta pertamanya, yang seterusnya membawa karekternya menjadi seorang yang jahat. Kerana takdir, dia terjebak dengan seorang pewaris perniagaan bernama Oh Young (lakonan Song Hye-kyo) yang kehilangan keluarga dan penglihatannya akibat kemalangan ngeri. Apakah Oh Soo yang prejudis akan berubah setelah bertemu dengan Oh Young? Mungkinkah kemalangan keluarganya ada perancangan dari musuh perniagaan keluarganya?

Tema Drama Korea That Winter The Wind Blows

1) Watak lelaki utama dan watak wanita dalam drama ini tidak boleh menjalani kehidupan yang indah kerana masing-masing ada sejarah silam cinta yang kecundang, mengalami perceraian ibu bapanya dan perpisahan dengan abangnya.

2) Kehidupan adalah hanya satu tempat untuk Oh Soo melepaskan rasa sepi dan letih mengharungi kekecewaan selama ini.

3) Walau bagaimanapun, pertemuan Oh Soo dan Oh Young membuatkan kehidupan mereka berubah dengan penuh harapan.

4) Dalam dunia mereka di mana cinta hanya gurauan, mereka cuba mencari erti sebenar cinta yang tidak pudar meskipun masa berlalu dan penuh inspirasi serta kegembiraan.

Antara pelakon yang membintangi Drama Korea That Winter The Wind Blows adalah Jo In Sung sebagai Oh Soo, Lee Tae Woo sebagai Oh Soo kecil, Song Hye Kyo sebagai Oh Young, Kim Bum sebagai Park Jin Sung, Jung Eun Ji sebagai Moon Hee Sun.


“That Winter, The Wind Blows” diapdatasi daripada Drama Jepun ‘I Don’t Need Love, Summer’ (2002), dan filem Korea ‘Love Me Not’ (2006).


oppssss... de tambahan jugak.. nak dengar OST drama nie??


video


Jom Uji Berat Blog Anda..



Berapa tempoh masa loading blog anda? Tempoh masa loading blog memainkan peranan yang amat penting. Lagi cepat, lagi bagus. Jika telalu lama masa yang diambil untuk loading blog, kemungkinan pengunjug blog anda tanpa segan silu klik pada butang pangkah sebelum selesai loading page.

Timbang berat blog anda di sini http://tools.pingdom.com/. Masukkan url blog, kemudian klik "test now"
Tips mengurangkan masa loading blog:

1 Kurangkan penggunaan image (jpeg) kerana size jpeg biasanya adalah besar.

2 Kurangkan bilangan entry post pada home page blog anda. Default setting adalah 7 post, kurangkan kepada 2 atau 1 sahaja.

3) Kurangkan widget yang menggunakan javascript.

4) Widget yang mempunyai size yang besar seperti blog achieve, blog list atau follower, letak di bahagian bawah sekali, supaya element yang lain dapat dibaca terlebih dahulu.

5) Letak "Read More" bagi meringkaskan entry post, supaya loading setiap entry dapat dibaca dengan lebih cepat.


p/s : selalu korang duk pulun timbang badan sendiri.. pantang jumpa mesin timbang a.k.a alat penimbang.. laju je nak naik kan?? hahahha... kali nie meh sama2 timbang blog pulak..
selamat mencuba ye kawan - kawan2....


Nur Amani Iman.. my new niece...


Alhamdulillah.. aku dapat anak buah sorang lagi..

lahir awal daripada due date..

selamat datang ke keluarga kami wahai si kecil..

tak sabar bonda nak cium pipi si kecik nie...

sekarang.. cucu mak aku dah de 3 orang...

2 perempuan.. sorang lelaki...



arghhh.....

betul2 rasa homesick sekarang nie....

siap harap bangun tido dah ada kat umah mak..

dasat??

memang dasat...

en suami.. cepatlah habis kursus..

i rindu nak balik umah mak i ngan mak u...

sob.. sob... sob...

PM Umum 10 Berita Baik...

PUTRAJAYA - Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini mengumumkan 'berita baik' 10 perkara yang dinantikan 1.4 juta kakitangan awam.

Antaranya:

- Mulai 1 Januari 2013, pangkat dalam ATM dan PDRM disetarakan dengan perkhidmatan awam iaitu Koperal ATM & PDRM dari gred gaji 17 kepada gred 22; Sarjan ATM & PDRM dari gred 27 kepada gred 29; Kapten ATM dan Pen Penguasa Polis dari gred 41 kepada 44; Mejar ATM dan Timbalan Penguasa Polis dari gred 41 kepada 46A; Kolonel ATM dan Penolong Pesuruhjaya Polis dari gred 48 kepada 52

- 50,000 pegawai kontrak yang tamat kontraknya pada 31 Disember 2013, akan disambung lagi setahun. Kajian menyeluruh akan dilaksanakan kemudian

- Skim perkhidmatan dari gred 1 hingga 10, dinaik taraf kepada gred gaji kelayakan masuk PMR. Seramai 166,541 penyandang terima manfaat itu

- Kerajaan setuju laksana urusan kenaikan pangkat Kumpulan Pelaksana dengan memendekkan tempoh kenaikan pangkat dari tempoh 15 tahun kepada 13 tahun. Ia libatkan seramai 17,000 penjawat awam yang layak

- Kerajaan setuju luaskan kaedah pelaksanaan kenaikan pangkat iaitu Kenaikan Pangkat Laluan Pantas, Kenaikan Pangkat Laluan Pakar Bidang dan Kenaikan Pangkat Laluan Kemahiran Tinggi

- Seramai 182,434 penjawat awam punyai gaji maksimum pada 2013 dan tidak dapat kenaikan gaji tahunan, semua struktur gaji maksimum dalam Jadual Gaji Minimum-Maksimum ditambah Kenaikan Gaji Tahunan sebanyak tiga kenaikan gaji tahunan berkuat kuasa 1 Januari 2013.

- Sekiranya tiada pelarasan gaji atau semakan dibuat, kerajaan setuju beri Pergerakan Gaji Khas sebanyak tiga peratus kepada pegawai yang capai dan punyai gaji maksimum

- Dalam Skim Saraan Malaysia (SSM), bagi KGT Gred 1 hingga 11 dan gaji gred naik pangkat tidak dapat tampung kenaikan pangkat, kerajaan setuju buat tambah baik sebelum akhir 2013 berpandukan prinsip saraan sejagat iaitu kadar upah untuk kerja relativiti dan pariti perkhidmatan serta "pay for performanca"

- Kerajaan setuju beri semua penjawat awam faedah pemindahan gaji sebanyak satu kenaikan gaji tahunan diawalkan pada 1 Julai 2013. Setiap penjawat awam terima antara RM80 hingga RM320. Ia membabitkan perbelanjaan sebanyak RM1.5 bilion

- Semua inisiatif yang diumumkan hari ini adalah sebahagian daripada sistem saraan baru iaitu Sistem Saraan Transformatif (SST)

sumber : klik sini

alhamdulillah... 

Jalan - Jalan, Makan - Makan & Main Game...

Mujurlah anak sorang je..

bleh la nak melayan kerenah dia..

sebab dia lah racun..

dia lah penawar..

dialah yang menjaga aku kalau aku sakit..

lagi2 kalau ayah dia xde...

bonda sayang zaquan ketat2...


dah pandai pilih baju sendiri... style sendiri...

mengalahkan bebudak kecik.. erk.. memang dia budak lagi ye tak.. hehehe...

mister donut... nyum.. nyum...

lagi pilihan donut.. yummyyy !!!!

untuk kami bertiga.. penghilang dahaga...

gembira rasa bila dapat gembirakan budak kecik nie...

tapi.. jangan korang ingat aku tak garang.. hahahaha...

manja tu manjakan lah jugak...

bak kata pepatah.. sayang anak, tangan tangankan..

banyak kali tak makan saman.. rotan lah makan dia.. hehehe./..

maka lahirlah lagu..

Pak Mamat ada kebun...
a.e.i.o.u...
di kebunnya ada bonda... 
a.e.i.o.u...
marah sana.. marah sini...
marah sana.. marah sini...
Pak Mamat ada kebun...
a.e.i.o.u...

reaksi aku???

mesti lah hangin.. tapi seminit pertama je..

pastu aku ketawa tak hengat...

geram tul ngan gelagat anak bujang aku nie... 

terima kasih Allah untuk terindah anugerah ini...


 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...