Hidup Bersama

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Terperangkap Dalam Lif !!!!

Salam..

Masa aku sibuk duk fotostat punch card utk isi borang claim OT, aku terpandang kat punch card tarikh 18 Sept 2011. Baru aku teringat, ade cerita yang aku xshare lagi ngan korang. Cerita apa?? bukan gossip2, bukan cerita pasal bende2 lain melainkan cerita pasal diri aku. Ok.. aku tarik nafas dulu..

Korang nak tau, masa tarikh 18 Sept tu.. aku terperangkap dlm lif kat umah aku. Aku pun tak tau kenapa aku siap awal. Biasanya kalau jam tu x12.30 pm aku xkan keluar dari rumah. Seminggu tu aku keje petang, ganti Kak Shida sebab die dah ganti aku masa aku cuti raya dulu. Nak dijadikan cerita, aku dah bersiap g keje kul 12.00 pm. Awal tul kan? aku pun pelik gak memula, hari tu aku sempat kemas2 umah.. sebelum nie mmg xde lah aku rajin sangat nak kemas2 bagai sebelum g keje. hahaha.. bukan malas ok, klu umah xbersepah sangat aku cuci hujung minggu je.. alah, korang pun sama gaknye.. jangan senyum2.. hehehe..

Oklah, berbalik citer asal.. kul 12.00 pm tu aku de jugak rasa lain mcm, tapi biasalah aku kan.. just ignore bende2 tu, malas nak kusut2 kan otak. Masa aku lalu kat lif tingkat aku tu, aku just jeling je.. almaklumlah, lif tingkat aku a.k.a. lif genap tu memang rosak sejak aku pindah blok nie. Dah nak dekat setengah tahun pun aku pindah duk dalam base balik. Biasa aku duk turun naik tingkat ganjil guna lig utk turun naik. Aku duk tingkat 8 wei, jenuh la kalau nak guna tangga. Memula de jugak aku guna tangga time2 rasa nak excercise utk keluarkan peluh. tu pun kalau aku keje pagi lah, klu keje petang balik dah malam.. takut la plak nak panjat tinggi2 kat tangga tu sensorang.. ish.. cerita asyik menyimpang je nie, bila nak abis kan?? hahaha...

Aku de terpikir jugak lif nie dah ok ke? aku pun rasa teragak2 jugak nak guna lif tu, tapi xtau lah kenapa aku tekan jugak lif tu. Pas aku masuk, lif tu ok je turun bawah.. then aku pun sedia lah nak kuar pas lif tu dah sampai kat groundfloor. Tapi ntah mcm mana, aku dengar de bunyi lain daripada biasa.. aku tunggu pintu lif tu bukak, tapi tak terbukak langsung.. pastu aku tgk kat button open & close lif tu stuck. Lampu button close asyik menyala, aku dengar plak bebudak yang tunggu lif kat luar duk ckp..lif nie dah rosak la, pintu die xnak bukak. Aku pun ketuk2 la pintu lif tu, tapi bebudak tu xdgr suara aku gamaknye sebab diorg asyik sibuk bersembang. Aku pun cool lagi, yelah.. aku berdoa & berharap sat lagi button tu akan ok balik. So, aku pun capai lah hp aku dari dalam handbag. Cadangnya nak call husband aku for help. Tapi bila aku tengok kat signal line. xde coverage woo.. macam mana lah aku bleh lupa yang slalu aku masuk lif sambil ckp phone, akan automatic dissconnect. Masa tu lah aku start panic, aku pun dail lah 999.. manalah tau bleh dapat aku call bomba plak ke kan.. tapi klu dah xde coverage, xde gunanya ho tu.. aku pun start la pusing2 dalam lif tu sebab aku dah start rasa panas. maunye xpanas, udara dlm lif tu kedap.. mcm dalam bekas kuih raya tu. mane de oksigen masuk. Aku pun mule lah nak gelabah. button kecemasan lif pun xbleh nak guna.. aku ketuk2 pintu, jerit2 mintak tolong pun xde sape yg nak balas. aku pun mule lah pk, nanti pas kul 9.00 mlm klu aku xbalik umah.. tau lah hubby cari aku, tapi die tau ke aku kat mana.. tau ke die yang aku terperangkap dlm lif? aku rasa nak nangis woo.. xpernah jadi macam nie.. 5 tahun lebih aku duk kat blok A5 tu, xpernah pun aku alami bende macam nie.

Bila aku rasa keadaan dalam lif tu makin panas, plak tu aku tgk jam pun dah dekat sejam aku terperangkap. Duk ketuk2 pun orang x balas, aku tarik nafas panjang2 dalam hati aku berdoa. Alhamdulillah, Allah gerakkan hati aku utk buat solat hajat. Mujur lah dah jadi kebiasaan aku utk wuduk sebelum keluar rumah, de jugak kelebihannya yang aku xsangka slama nie. Aku pun solat hajat dalam keadaan panas ya amat dalam lif yang makin kurang oksigen tu. Pas aku solat hajat, tetiba aku tergerak hati nak umpil pintu guna kunci kereta. Aku umpil sat guna kunci, tapi bila teringat pesan salesman masa aku beli kete tu, die kata kunci kete aku tu jgn senang2 rosakkan sebab dlm die ada cip. kalau nak buat baru kos die rm500.00. Aku xjadi lah umpil pintu lif yang ketat tu guna kunci. Bila pikir balik memang klakar, dalam2 panik tu sempat jugak aku berkira2 pasal untung rugi plak.. hehee.. secara tetiba pastu aku teringat dalam beg aku de sebatang pen besi, hadiah dari tempat keje lama. Aku pun umpil pintu guna pen tu utk bagi oksigen masuk & benarkan suara aku sampai ke luar. Syukur de orang sahut panggilan aku. Dan hamba Allah yang aku xsempat nak tau nama tu pergi call orang yang selenggara lif utuk bukakkan pintu lif nie sebab aku tersangkut.

Dalam 5 min pastu orang tu pun sampai. die try umpil pintu, xmau bukak jugak pintu tu. Aku dah start rasa sesak nafas & seram sejuk.. syukur pas 15 min org tu usahakan bukak pintu tu, aku akhirnya boleh kuar.. pas lif bukak aku rasa mcm org bengong. paling xbleh lupa.. rupenye hubby de kat luar pintu tunggu aku. die kata die nak balik umah. Tapi die heran nape kete de lagi kat bwh. bila call hp aku xdapat. masa die sampai kat lif tgh kecoh2 die pun dah rasa aku de kat dlm sebab masa aku berkomunikasi ngan org kat luar tu, die dengar suara aku. Pas pintu bukak, aku nampak die.. terus aku meluru kat die.. dah rupe filem industan la plak.. de aku kesah? masa tu memang aku tgh takut pun.. aku takut kalau lah Allah tarik nyawa aku tadi, xsempat lah aku nak jumpa anak ngan husband aku. Rupe2nye mengikut cerita orang yang selamatkan aku tu, die pun pernah terprangkap dlm lif jugak. ramai yang dah sangkut dalam lif kat blok aku tu. Takut kan? pas sampai umah, bila aku dah ok, elok je air mata aku turun mencurah2.. kat dlm lif aku jd mcm blur yang teramat, kurang oksigen lah gamaknye kan?? hahaha..

Husband aku pun call lah hospital bagitau kat officemate aku yang aku nak EL. tapi aku rasa sayang plak. aku keje petang, susah nak cari orang ganti.. maka aku g jugak keje walaupun aku rasa bdn aku menggigil2 ketakutan. Aku rasa insaf sangat pas kejadian nie. Sesungguhnya Allah itu kuasanya sangat besar. Sesaat aku berada dlm keadaan yang boleh mengancam nyawa aku, tapi Alhamdulillah, aku selamat daripada segala musibah yang tak diingini.

Orang yang selamatkan aku die kata klu aku xkeluar pas 1/2 jam, silap2 nyawa aku plak dlm bahaya. yelah, lif yang kedap udara tu mana de byk oksigen. Orang tu pesan, klu terperangkap dlam lif, rilex.. jangan guna byk tenaga sbb ia xmenbantu pun.. makin sebabkan oksigen habis de lah..

Andainye korang mengalami pengalaman yg sama, ingat.. jangan panic sebab klu kite panis, jantung kite cepat & oksigen cepat abis.. korang pun tau kan pe yang jadi klu oksigen abis.. Aku pun doa jangan lah jadi kat aku lagi pasnie.. Takut wo..

Alhamdulillah, syukur padamu ya Allah..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...